מה זה צילום רנטגן? – כל המידע שחשוב לדעת לפני שעושים בדיקת רנטגן צילום רנטגן, או רדיוגרפיה, הוא טכניקה רפואית נפוצה המאפשרת ליצור תמונות של עצמות ואיברים פנימיים בגוף. התמונה נוצרת באמצעות קרני רנטגן, שהן סוג של קרינה אלקטרומגנטית בעלת אנרגיה גבוהה. למעשה, צילום רנטגן הוא כלי אבחוני רבגוני המאפשר לרופאים לזהות מגוון רחב של בעיות רפואיות.

איך הטכנולוגיה של בדיקת צילום רנטגן עובדת?

הטכנולוגיה של בדיקת צילום רנטגן עובדת כך שקרני רנטגן מוקרנות ממכשיר מיוחד ומוקרנות דרך גוף הנבדק. הרקמות השונות בגוף סופגות את קרני הרנטגן בצורה שונה כל אחת. עצמות צפופות סופגות יותר קרינה, בעוד שרקמות רכות כמו שרירים ושומן מאפשרות להן לעבור דרכן בקלות רבה יותר.הקרינה שעוברת דרך הגוף מגיעה ללוח צילום או גלאי מיוחד. כמות הקרינה שהגוף ספג משפיעה על עד כמה תמונה שמתקבלת כהה, לכן, עצמות מופיעות כלבנות בצילום רנטגן, בעוד שרקמות רכות מופיעות בגוונים של אפור או שחור.

לאיזה מצבים רפואיים צילום רנטגן יכול להועיל?

צילום רנטגן הוא כלי אבחוני חשוב המאפשר לרופאים לזהות מגוון רחב של בעיות רפואיות. ישנן הרבה  מאוד סיבות רפואיות נפוצות שבגללן רופא יכול להמליץ למטופלים שלו לעבור בדיקת צילום רנטגן. הסיבה שהיא אולי השכיחה ביורת לביצוע של צילומי רנטגן היא אבחון בעיות בעצמות. בעצמות של גוף האדם יכולות להיות מגוון תחלואות שונות החל משברים בדרגות מורכבות שונה ועד זיהום או גידולים סרטניים בשלד. בדיקת רנטגן מאפשר לאבחן שברים בעלי מורכבות שונה בעצם כמו שבר פתוח או שבר סגור, לכל סוגי השברים בעצמות הגוף צילום רנטגן הוא הדרך הנפוצה ביותר לאבחן שברים בעצמות. קרני הרנטגן יכולות להראות בבירור את העצם השבורה ואת מיקום השבר. בדיקה זו משמשת גם לשם זיהוי ואבחון של זיהומים בעצמות. זיהומים אלו יכולים לגרום לתופעות של כאב, נפיחות ואדמומיות בגוף. צילום רנטגן יכול לעזור לרופאים לזהות את מיקום הזיהום ואת חומרת המצב. בנוסף לכך באמצעות צילומי רנטגן ניתן לזהות גידולים בעצמות שיכולים להיות סרטניים או שפירים. צילום רנטגן יכול לעזור לרופאים לזהות את סוג הגידול ואת גודלו. ניתן לזהות גם מחלות עצם כמו: מחלות כמו אוסטאופורוזיס (דלדול עצם) ודלקת מפרקים ניוונית שיכולות לגרום לנזק לעצמות.  צילום רנטגן יכול לעזור לרופאים לעקוב אחר התקדמות המחלה ולבחון את יעילות הטיפול. אבחון בעיות בבית החזה ובחזה באמצעות בדיקת רנטגן לעיתים, ניתן לזהות מחלות באיברים שיש בבית החזה (ריאות ולב) באמצעות בדיקת רנטגן. המחלות שהכי שכיח לעשות בשביל אבחנה שלהן בדיקת רנטגן הן: דלקת ריאות :דלקת ריאות היא זיהום בריאות שעלול לגרום לקשיי נשימה, שיעול וחום. צילום רנטגן של החזה יכול לעזור לרופאים לזהות את מיקום דלקת הריאות  בריאות עצמן ולבצע הערכה של  חומרת המצב של המחלה. מחלות ריאה אחרות: מחלות ריאה אחרות כמו סרטן ריאה ואמפיזמה או מחלות שנגרמות כתוצאה מעישון, יכולות להשפיע על מראה הריאות. צילום רנטגן של החזה יכול לעזור לרופאים לזהות את המחלה ואת חומרת המצב. בעיות בלב: צילום רנטגן של החזה יכול לעזור לרופאים להעריך את גודל הלב, צורתו ומבנהו. נתונים רפואיים אלו נחוצים בשביל לבצע אבחון מדיוק של בעיות לב כמו אי ספיקת לב וקרע בכלי דם. סיבות נוספות בגלל עורכים בדיקות רנטגן הן פציעות טראומטיות שקרו לגוף כמו פציעות כתוצאה מתאונות דרכים למשל. צילום רנטגן יכול לעזור לרופאים לאבחן פציעות טראומטיות לעצמות, למפרקים ולרקמות רכות אחרות.  

תפריט נגישות