מה זה בדיקת רנטגן? בדיקת רנטגן היא צילום רנטגן או הדמיה של עצמות ואיברים פנימיים. צילום רנטגן, או רדיוגרפיה, הוא טכניקה רפואית נפוצה המאפשרת ליצור תמונות של עצמות ואיברים פנימיים בגוף. התמונה של איברים אלו נוצרת באמצעות קרני רנטגן,  שהן סוג של קרינה אלקטרומגנטית בעלת אנרגיה גבוהה.

איך בדיקת רנטגן עובדת?

הבדיקה עובדת באופן בו קרני רנטגן מוקרנות ממכשיר מיוחד ומועברות דרך גוף הנבדק. רקמות שונות בגוף סופגות את קרני הרנטגן בצורה שונה. עצמות צפופות סופגות יותר קרינה, בעוד שרקמות רכות כמו שרירים ושומן מאפשרות להן לעבור דרכן בקלות רבה יותר. הקרינה שעוברת דרך הגוף מגיעה ללוח צילום או גלאי מיוחד. כמות הקרינה שנספגה משפיעה על רמת האפלה בתמונה שמתקבלת. עצמות מופיעות כלבנות בצילום בעוד שרקמות רכות מופיעות בגוונים של אפור או שחור.

מה השימושים העיקריים של בדיקת רנטגן בעולם הרפואה?

השימושים העיקריים של בדיקת רנטגן בעולם הרפואה הם לשם אבחון שברים וגם אבחון של זיהומים וגידולים בעצמות. הבדיקה משמשת גם לביצוע בדיקת חזה לאיתור דלקת ריאות, ואיתור של מחלות ריאה אחרות ובעיות בלב.

מה היתרונות של בדיקת רנטגן?

היתרונות העיקריים של בדיקת רנטגן הם שהיא:
  • בדיקה לא פולשנית ומהירה יחסית.
  • זמינה באופן נרחב וזולה יחסית.
  • מספקת תמונה ברורה של עצמות ואיברים פנימיים.
  • כלי אבחוני חשוב המאפשר לרופאים לזהות מגוון רחב של בעיות רפואיות.

איך בדיקות רנטגן מתבצעות?

בדיקת הרנטגן מתבצעת בחדר מיוחד המיועד לכך. לרוב הבדיקה מתבצעת על ידי טכנאי מיוחד שעבר הכשרה מיוחדת להפעלה של מכונת הרנטגן. מי שלא רוצה להיות לבד בחדר בזמן הבדיקה עם הטכנאי יכול לבקש מאדם אחר להתלוות אליו לבדיקה – אדם זה יכול להיות איש צוות רפואי אחר במכון או בבית החולים בו הבדיקה מתבצעת או קרוב משפחה או חבר של המטופל. שתכנסו לחדר הבדיקה  תתבקשו להסיר תכשיטים, בגדים וחפצים מתכתיים שעשויים להפריע לצילום. ייתכן שתתבקשו ללבוש חלוק מיוחד. לאחר מכן הטכנאי יסביר לכם באיזה תנוחה עליכם להיות בשביל שהוא יוכל לצלם באופן הברור ביותר את האיבר בגוף שלכם שרוצים לבדוק. לעיתים הבדיקה תהיה בשכיבה על הגב או הבטן ולעיתים היא תהיה בעמידה או בישיבה. אם יש לכם הערות מיוחדות לומר לטכנאי לפני הבדיקה כמו למשל נשים בהריון או נשים שהן מניקות שצריכות ליידע את הרופא או הטכנאי לפני הבדיקה – כי מצבם יכול לגרום לביטול שלה, או מצבים אחרים כמו למשל כאבים חזקים שיש לכם או כל מידע אחר שנראה לכם שחשוב שהרופא או הטכנאי ידעו לפני תחילת הבדיקה.

האם ניתן לערוך בדיקות רנטגן לילדים?

בדיקות רנטגן הן יחסית בדיקות לא פולשניות או בדיקות שיש להן תופעות לוואי חמורות. לכן, ניתן לערוך צילומי רנטגן גם לילדים צעירים מאוד (אפילו ילדים בני שנתיים או שלוש יכולים לעבור את הבדיקה). כאשר הבדיקה נערכת לילד בן שנתיים או שלוש או לכל ילד אחר, זה תמיד יהיה בנוכחות והסכמה של ההורים שלו (אלא אם מדובר בבדיקת חירום דחופה). כאשר הילדים צעירים או יש להם קושי לשבת או לשכב באותה התנוחה מספר שניות או דקות רצוף – הטכנאי יצטרך שאחד ההורים יעזור להחזיק את הילד ולהרגיע אותו כך שיהיה ניתן לערוך את הבדיקה ולצלם את גוף הילד. חשוב לדעת, שלא כל בעיה רפואית ניתן לזהות באמצעות בדיקת רנטגן ובדיקה זו היא חלק מסל בדיקות רחב יותר שיש לבצע כמו למשל בדיקות דם או בדיקות הדמיה אחרות. צרו איתנו קשר עוד היום! home-ultramedical

תפריט נגישות